Amnon Ram

Amnon Ram

מנכ״ל קלינגר את רם.
למד בהכשרות בישראל ובחו״ל וכיום מרצה בכיר לאטימה במכללות ומפעלים.

מנהל עם אישתו עפרה את ״קלינגר את רם״ ומתמחה באטימה מכנית קרוב ל-30 שנה.

מה זה אטימה מכנית או איטום מכני?

Facebook
Twitter
LinkedIn

אטימה מכנית היא שיטה המשמשת למניעת דליפת נוזלים במשאבות ובציוד אחר לטיפול בנוזלים. מדובר בשימוש באטם מכני, שהוא מכשיר היוצר מחסום בין הנוזל הנשאב לבין הסביבה החיצונית.

המרכיבים הבסיסיים של אטם מכני כוללים חזית אטם נייחת ופני אטם מסתובבים, המוחזקים יחדיו על ידי קפיץ או מנגנון אחר. פנים האיטום הנייח מותקן בדרך כלל על מעטפת המשאבה, בעוד שפני האיטום המסתובבים מחוברים לפיר המשאבה. כאשר המשאבה פועלת, פני האיטום המסתובבים מסתובבים כנגד פני האיטום הנייחים, ויוצרים איטום הדוק המונע נזילות מהמשאבה.

אטמים מכניים מגיעים במגוון עיצובים, כולל אטמים בודדים, אטמים כפולים ואטמים טנדם. אטמים בודדים הם הסוג הנפוץ ביותר והם מורכבים מסט יחיד של פנים מסתובבות ונייחות. אטמים כפולים, לעומת זאת, משתמשים בשני סטים של פנים ונוזל מחסום כדי לספק שכבת הגנה נוספת מפני דליפה. אטמי טנדם הם שילוב של השניים, תוך שימוש בשני סטים של פנים בסדרה כדי לספק הגנה גדולה עוד יותר.

החומרים המשמשים לייצור אטמים מכניים נבחרים בדרך כלל בשל עמידותם ועמידותם בפני בלאי וקורוזיה. חומרים נפוצים כוללים סגסוגות קרמיקה, פחמן וסגסוגות מתכת. בחירת החומרים תהיה תלויה ביישום הספציפי ובסוג הנוזל הנשאב.

התקנה ותחזוקה נכונה של אטמים מכניים היא חיונית ליעילותם ולאורך החיים שלהם. ההתקנה כוללת בדרך כלל ניקוי ובדיקה של פני האיטום, מריחת חומר סיכה ובדיקה נוספת שהאטם מיושר ומהודק כהלכה. תחזוקה שוטפת עשויה לכלול החלפת רכיבים בלויים או פגומים, בדיקה והתאמת לחץ האיטום, וניטור האיטום לאיתור סימני דליפה או בלאי.

לסיכום, איטום מכני הוא שיטה חשובה למניעת דליפת נוזלים במשאבות ובציוד אחר לטיפול בנוזלים. זה כרוך בשימוש באטם מכני, המורכב מפנים מסתובבים ונייחים המוחזקים יחדיו על ידי קפיץ או מנגנון אחר. התקנה ותחזוקה נכונים הם חיוניים להבטחת היעילות ואורך החיים של אטמים מכניים.

 

More to explore